Gedragstherapie

Honden communiceren op een heldere manier. Net als mensen hebben honden ook een reden om zich op een bepaalde manier te gedragen. Door hun houding en gedrag laten ze precies zien wat ze bedoelen. Dit voor de hond normaal gedrag kan door de frequentie of hevigheid door de eigenaar als een probleem worden ervaren. Een ( gediplomeerd ) gedragstherapeut kan hondengedrag beoordelen en verklaren, waardoor o.a. onderstaande problemen opgelost kunnen worden:

• Angst*
  • Agressie naar mensen of honden*
  • Onzindelijkheid
  • Verlatingsangst
  • Niet alleen kunnen zijn
  • Overactiviteit
  • Slopen
  • Overmatig blaffen
  • Coprofagie ( het eten van faeces )
  • Dominantieproblemen ( tussen hond en baas, of met andere honden in het gezin)
  • Najagen fietsers, trimmers, etc.
  • Eetproblemen ( o.a. voerbaknijd )
  • Niet ( meer ) luisteren
  • Berijden ( fietsen )**

* Angst en agressie zijn geen karaktereigenschappen maar emoties. Het is voor de hond normaal, maar voor de eigenaar ongewenst gedrag. Wij mensen zijn ook af en toe bang of boos, maar dit maakt  niet dat we angstige of agressieve mensen zijn.

** Dit is geen "dominantie", maar een stresssignaal. De hond "fietst" vaak op kinderen, omdat deze nogal onvoorspelbaar voor de hond zijn. Recent ben ik naar verschillende hondeneigenaren geweest van honden met stress. Deze laten duidelijk signalen zien die door de eigenaar niet worden herkend, met alle gevolgen van dien.

Herken je dit gedrag van je hond, neem dan vrijblijvend contact op.

Adviezen als  "slipkettinkjes" naar de hond te gooien bij ongewenst gedrag, of een riempje nét achter de oren te plaatsen (Cesar Milan methode), waar je dan druk mee kunt zetten en rukjes kunt geven. Drukke pup? Stop hem gedurende 20 uur in de bench…Valt hij uit naar honden? Slipketting.

Gedragsbegeleiding uitvallende hond

Ben jij ook de eigenaar die ’s avonds heel laat of ’s ochtends heel vroeg of 's avonds heel laat met je hond gaat wandelen om vooral maar geen honden tegen te komen? Steek je ook altijd de straat over als je een andere hond tegenkomt? Schiet je al in de stress als je weet dat je over een half uur met je hond gaat wandelen?

Uitvallen heeft 80-90% met angst te maken. De oorzaak van z’n angst kan zijn dat hij gebeten, getreiterd of geschrokken is. Correctiemiddelen zijn vaak de oorzaak zijn van het uitvallen.

Het leerprincipe van honden

Hond trekt aan de lijn (omdat het hem waarschijnlijk nooit geleerd is om niet te trekken én omdat het looptempo van de hond hoger is dan dat van de mens). Correctiematerialen worden aangeschaft om dit “probleem” op te lossen. De hond is een sociaal dier en wil naar andere honden. Hij  krijgt een correctie en koppelt deze pijn en/of schrik aan andere honden want die leveren hem alleen maar ellende op. Hij valt uit in een reflex en denkt er niet bij na. Hij leert dat datgene waar hij bang voor is door zijn uitvallen weggaat. (dat het ding of de mens so wie so weggaat, weet hij niet, hij “turft” alleen maar en heeft hiermee succes). En het cirkeltje is rond.

Als je je als hondeneigenaar verdiept  in het leergedrag van honden, weet je dat een hond bepaald gedrag laat zien omdat het hem iets oplevert, bijv. aandacht of succes. Succes kan voor je hond iets anders betekenen dan voor jou, bijv. eten uit een koelkast. Hij vindt het gewelidg, jij bent not amused. Je praat op dat moment tegen hem omdat je mensen wil laten zien dat het gedrag van je hond ongewenst is en je er iets aan doet. Alleen….ben jij  degene die het gedrag op dat moment in stand houdt.

De hoogste tijd dat je contact met me opneemt. We gaan in privé-lessen het probleem opzoeken en oplossen. Vermijden heeft geen zin, je leert hem namelijk niets. Quick fix? Nee, absoluut niet. Het doel is primair niet belangrijk, de weg er naar toe wel. Jij en je hond zullen aan de slag moeten. Ik geef je tips wat wel en niet te doen, maar het is vooral aan jou, je inzet, je energie en je tijd wat de kans van slagen bepaalt.

Voor complex probleemgedrag verwijs ik door naar hondenbureau Samba van Dominique Verschuren.

Weet je niet of het gedrag van je hond een gedragsprobleem is of "normaal" hondengedrag? Neem vrijblijvend contact op met Dominiuqe of mij en we bespreken de opties.

Pino's Hondenschool

Lionne Hanssen