Cursusinformatie

Ik wil de eigenaar graag helpen om de hond op een hondvriendelijke manier op te voeden. Het samenleven met een hond moet vooral leuk en plezierig zijn voor hond én eigenaar. Het welzijn van en respect voor de hond zal voor mij te allen tijde voorop staan.

Hoe kun je als eigenaar een keuze maken uit het enorme aanbod van hondenscholen? Hoe weet je of een hondenschool hondvriendelijke lessen aanbiedt?
Wat zijn míjn eisen die ik aan een hondenschool stel?

• Fouten worden voorkomen en ongewenst gedrag wordt zoveel mogelijk genegeerd
  • Gewenst gedrag wordt beloond
  • De methode mag geen stress, angst en agressie opwekken**
  • De locatie moet  hondvriendelijk, veilig en omheind zijn
  • Er mogen nooit correctie-materialen geadviseerd en gebruikt worden
  • Instructeur(s) behoren gediplomeerd te zijn.

* Wanneer beloon je je hond? Als híj vindt dat het een beloning is. Je denkt misschien dat hij een brokje lekker vindt, maar hij wil liever spelen, of een kaasje of... Als eigenaar moet je dus uitzoeken wat voor jóuw hond een beloning is. Kaasje? Stukje komkommer? Stukje gekookt kipfiletje? Stukje appel?

** bijv. bij het nekvel pakken, omrollen, bij de wangen pakken en schudden, de hond met z'n hoofd op de grond dwingen door op de lijn te gaan staan om zo het liggen te leren.....

Na bijna 9 jaar groepslessen op de hondenschool heb ik in kaart proberen te brengen wat de meeste hondeneigenaren waardevol vinden in hun relatie met hun hond en welke weg ze samen willen inslaan. Gebleken is dat vooral wandelen zonder trekken en hier komen erg belangrijk wordt gevonden.

Naast deze groepslessen gaf ik al regelmatig privélessen met het hele gezin. Dit beviel van beide kanten zó goed dat ik deze nieuwe weg verder ga vervolgen. Zoals jullie misschien wel weten is een geweldige band, zoals die alleen tussen dier en mens kan zijn, voor mij erg belangrijk.

Wat moet je je hier bij voorstellen? Afhankelijk van de wensen van jou en/of het gedrag van je hond maken we een afspraak bij jou thuis, op de leslocatie op de Reeweg of bijv. op de Brunssummerheide. Tijdens deze informatieve lessen (meestal 2-3 keer) krijg je steeds meer inzicht in het gedrag en communicatie van en met je hond. Zo kun je bepaald gedrag voorkomen en/of oplossen. Deze gezinslessen zijn uiteraard ook geschikt voor pupjes.

Ben je nieuwsgierig, heb je meer info nodig of wil je al afspraken maken? Neem dan vrijblijvend contact op.

Probleemgedrag

Is je hond agressief naar andere honden en/of trekt hij daarbij ook nog aan de lijn? In gemiddeld 3 privé-lessen gaan we samen dit probleem oplossen.

Note: wil je je verdiepen in het gedrag van je hond zijn de boeken van Sam Turner: een hondenleven lang fysiek en mentaal in balans een échte aanrader Deel 1: Elke pup een goede start. Deel 2: Je puber goed op pad. Deel 3: Een senior vervolgt zijn pad.

Leuk om te lezen, zeer informatief en met respect voor de hond geschreven.

Pino's Hondenschool

Lionne Hanssen